|
Şarj Sistemi
Şarj sistemi, motor çalışmaya başladığı andan itibaren aracın elektrik ihtiyacını karşılar ve aküyü şarj eder. Şarj sisteminin parçaları: 1-alternatör, 2-konjektör (regülatör), 3-şarj lambası, 4-vantilatör kayışıdır. 5-Alternatör, krank mili kasnağından vantilatör kayışı ile aldığı mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çevirir. Bazı araçlarda alternatör değil, şarj dinamosu bulunur. 6-Konjektör (regülatör), alternatörün ürettiği elektriğin volt ve akımını ayarlar. Aracın devri arttıkça alternatörden çıkan akım ve voltajı ayarlar, tesisata ve aküye gönderir. 7-Şarj lambası, şarj sisteminin çalışmadığını ikaz eder. Yani alternatör, konjektör vs. arızasını belirtir. 8-Bir araç için gerekli elektrik enerjisini şarj sistemi sağlar. 9-Akü, motor çalışmazken ışık ve özel elektrikli alıcılatrı besler. 10-Vantilatör kayışı çok sıkı ise alternatör yatakları bozulabilir. 11-Vantilatör kayışının koptuğu "ilk olarak" şarj ikaz lambasından anlaşılır. 12-Motor çalışırken ayağımızı gaz pedalından çekince far ışıkları zayıflıyorsa akü zayıflamış olabilir. 13-Motor çalıştığı halde şarj ikaz lambası yanıyorsa vantilatör kayışı gevşek olabilir ya da alternatör kablo bağlantıları gevşek veya alternatör kömürü aşınmış olabilir. Aracın durdurulup kontağın hemen kapatılması gereken hallerden bazıları: 1- Şarj ikaz lambasının yanması. 2- Motordan ani bir sarsıntı ya da ses gelmesi. 3- Yağ lambalarının yanmasıdır. 4-Konjektör ayarı bozuksa akünün su kaybı çok olur. 5-Araçta ampuller sık sık patlıyorsa veya akü su kaybı fazlaysa veya konjektör arızalı olabilir. 6-Marşa basılıp motor çalıştığında şarj ikaz lambası sönmelidir. |