|
Soğutma Sistemi
Su ile soğutma sisteminin bazı parçaları: 1-Radyatör, 2-Vantilatör, 3-Devir daim pompası, 4-Termostat, 5-Hararet (ısı) gösterici, 6-Hararet (ısı) müşiri, 7-İlave su kabı, 8-Fan motorudur. 9-Radyatör, soğutma suyuna depoluk eder. radyatörün altında su boşaltma musluğu vardır. 10-Termostat silindir kapağı su çıkışındadır. Motorun sıcaklığını çalışma sıcaklığında sabit tutar. 11-Devir daim pompası vantilatör kayışından hareket alır. Radyatördeki soğuk suyu su kanallarına yollar. 12-Hava soğutmalı motoru, su soğutmalı motordan ayıran bir diğer özellik hava soğutmalı motorda radyatör ve su pompasının olmamasıdır. 13-Vantilatör kayışı V şeklindedir. Kayış gerginliği 1-1,5 cm civarında olmalıdır. Vantilatör kayışı hareketini krank mili kasnağından alır ve vantilatör kayışı devir daim pompası ve alternatörü (şarj dinamosunu) çalıştırır. vantilatör kayışı koparsa motor hararet yapar. 14-Soğutma sisteminde su azalıyorsa silindir kapak contası arızalı veya radyatör delik,radyatör kapağı bozuk, radyatör hortum ve kelepçeleri arızalı veya delik,kalorifer hortumları delik veya termostat arızalı olabilir. Motorun hararet yapmasının nedenleri: 1-Radyatör peteklerinin tıkanması, 2-radyatörde suyun azalması, 3-vantilatör kayışının gevşek veya kopuk olması, 4-termostatın arızalı olması, 5-motor yağının azalması, 6-motor soğutma suyu kanallarının tıkalı olması, 7-uygun vites ve hızda gidilmemesi, 8-otomatik fanın arızalı olmasıdır 9-Radyatöre konacak suyun seviyesi peteklerin üzerinde olmalıdır. 10-Çok sıcak motora rölantide çalışırken ılık ve kireçsiz su konur. 11-Motor bloğundaki su kanalları pastan ya da kireçten tıkanmış ise motor fazla ısınır. 12-Radyatöre konacak suyun içilecek temizlikte ve temiz su olması gerekir. 13-Su olduğu halde motor fazla ısınıyorsa, termostat arızalıdır. 14-Donmayı önlemek için radyatöre antifriz ilave edilir. 15-termostatı sökülmüş motor, gereğinden soğuk çalışır aşınmalar artar ve verim düşer. 16-Motorun çok sıcak çalıştırılması motoru çekişten düşürür. 17-Motor çok sıcakken radyatöre soğuk su konursa silindir kapağı ve blok çatlayabilir. 18-Çok sıcak bir motorda radyatör kapağı ıslak bir bezle tutulup hafifçe gevşetilir ve buhar tamamen atılınca radyatör kapağı açılır. 19-Araçta ısı (hararet) göstergesi çalışmıyorsa ısı müşiri arızalı olabilir. 20-Motor, çalıştıktan sonra çalışma sıcaklığına gelmiyorsa kalorifer hortumlarında kaçak olabilir. 21-Motor ısısının aniden yükselmesinin sebebi kayış kopması olabilir. |